Úvod O městě Aktuality Aktuality z města Vozovna v Cukrovarské dosluhuje

Vozovna v Cukrovarské dosluhuje

Depo Cukrovarská

Ilustrační fotografie - depo v Cukrovarské ulici

Stopětapadesátiletá éra jedné z hlavních budov vozovny plzeňských dopravních podniků v Cukrovarské ulici se uzavírá. S ní i historie dalších objektů, které se postupem doby staly její součástí. Původně tady od roku 1869 fungoval cukrovar, zkrachoval a z areálu se stala právě vozovna. První autobusy v ní parkovaly od roku 1929. O pět let později byly dokončeny ústřední dílny a v roce 1949 se sem přestěhovaly i trolejbusy ze Slovan, pro které byla adaptována bývala tramvajová vozovna. Garáže pro 24 autobusů se postavily v roce 1952. I přestože byl vzrůstající počet vozidel v následujících letech řešen různými přístavbami, kapacita vozovny je neustále překračována od poloviny padesátých let.

Celkem sto jedenáct autobusů a 87 trolejbusů bude mít od 1. září zázemí na Karlově, v nově vybudovaném depu, které je přibližně třikrát větší než vozovna v Cukrovarské. Do areálu o rozloze 11,6 hektaru se vejde na 350 autobusů a trolejbusů. Depo je koncipováno s výhledem na 50 až 70 roků, s převisem kapacity zhruba 30 procent nad stávající potřebu dopravního podniku.

Jedním z významných problémů stávající vozovny je nedostatek místa, těsná blízkost vozidel při odstavení, a to jak mezi vozidly navzájem, tak mezi vozidly a stavbami v areálu. „Délka autobusu se zvětšuje, prostor se zmenšuje. S takovým autobusem se manipuluje jako s kamionem. Zvláště v zimě, když je nasněženo a vy se musíte na těch kostkách vytočit, je to náročné,“ řekl jeden z dlouholetých řidičů Ivan Toth. Každý autobus má svoji pozici, aby ráno vyjel bez problémů. „O jejich rozmístění rozhoduje výpravčí na základě jízdních řádů,“ upřesnil Zdeněk Sýpal, vedoucí střediska autobusů. Kapacita vozovny v Cukrovarské je podle něj hraniční. Těsné stání stěžuje nejen manipulaci s vozy, ale zhoršuje i bezpečnost.

Stěhování do nového depa na Karlově začne v průběhu července. „První budou vypravovány autobusy. U trolejbusů je to složitější. Jejich stěhování s ohledem na vázanou trakci zabere víc času. Vše je naplánováno tak, aby první oficiální ranní výprava vyjela z nového depa na Karlově 1. září,“ uvedl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus. Všechny trolejbusy tady budou pod střechou. Díky technickému vybavení se vozy v dílnách nebudou zdržovat. „Je tady například více brzdných stolic, montážních jam a zvedáků.,“ dodal Kraus.

V areálu vozovny v Cukrovarské pracuje 452 zaměstnanců, z toho 421 řidičů. Dalších 169 zaměstnanců společností Bammer Trade a City Service zajištuje údržbu a opravy vozidel. V novém depu je čeká nové sociální zázemí. „Bude na úrovni, která odpovídá 21. století, a to včetně stravování,“ podotkl ředitel. Podle něj patří areál mezi moderní zařízení evropského rozměru: „Myslím, že v Plzni se dělají věci, které opravdu v určitých okamžicích minimálně evropský rozměr mají a depo do toho patří.“

Foto ze stavby nového depa na Karlově

Foto ze stavby nového depa na Karlově

Zveřejněno: 11. 6. 2014, Pecuch Martin

Významné akce města Plzně

Rok české hudby v Plzni
1. 1. 2024 - 31. 12. 2024
Rok české hudby v Plzni