Plzeň se snaží maximálně vyjít vstříc lidem ze 14 obcí Plzeňska, jež čeká výměna občanských průkazů
Ilustrační foto
Magistrát města Plzně se snaží maximálně vyjít vstříc lidem ze 14 obcí Plzeňska, které čeká výměna občanských průkazů. Pracovníci jeho oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů proto odbavují organizované skupiny seniorů z daných obcí i dojíždí za imobilními občany. Povinná výměna dosavadních občanských průkazů souvisí se změnou správního začlenění 14 obcí z okresů Plzeň-sever a Plzeň-jih do okresu Plzeň-město, k níž došlo před deseti lety.
„Povinné výměny občanských průkazů se týkají občanů žijících v obcích Dýšina, Chrást, Chválenice, Kyšice, Letkov, Lhůta, Losiná, Mokrouše, Nezbavětice, Nezvěstice, Starý Plzenec, Šťáhlavy, Štěnovický Borek a Tymákov,“ uvedla Lenka Dupalová z magistrátního oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů.
Vzhledem k tomu, že z celkového množství občanů daných obcí se na stovky počítají senioři, snaží se jim úřad při procesu žádosti o nový občanský průkaz věnovat zvýšenou pozornost. Oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů proto sjednalo s představiteli dotčených obcí postup, jak občanům starším 65 let pomoci s vyřízením této neodkladné záležitosti.
„Jako dobře fungující se osvědčil model kooperace s obcí Losiná, kdy byl z obce vypraven autobus na Magistrát města Plzně s více než dvaceti losinskými seniory, kteří byli na vyčleněných přepážkách odbaveni během čtyřiceti minut, podobně tomu bylo se seniory ze Štěnovického Borku či Kyšic. Celkově bylo takto dosud odbaveno osm organizovaných příjezdů na magistrátním oddělení občanských průkazů,“ řekl Roman Matoušek, vedoucí Odboru správních činností Magistrátu města Plzně. Aktuálně je takto domluvena i organizovaná hromadná výměna občanských průkazů u seniorů z Letkova, kteří na oddělení přijedou 24. ledna, o čtyři týdny později jim budou nové doklady předány. „Další případné termíny těchto akcí závisí na požadavcích zastupitelů, většinou starostů daných obcí, pokud by ti měli zájem organizovanou výměnu občanských průkazů u seniorů svých obcí zajistit,“ doplnil Roman Matoušek.
Město Plzeň také vychází vstříc imobilním občanům, u nichž není možná doprava na plzeňský magistrát. Referenti oddělení v takových případech vyjíždějí přímo za lidmi do domácnosti. Žádost o nový doklad pořídí v takzvaném offline procesu, kdy občana úředník vyfotí a za zhruba měsíc mu do domácnosti přiveze nový občanský průkaz. „Klientů, kteří s ohledem na jejich zdravotní stav vyžadují tento způsob vyřízení dokladů, není zanedbatelný počet. Za období dvou posledních měsíců roku 2016 bylo takových výjezdů za imobilními občany uskutečněno osm, během nich bylo vyřízeno 180 žádostí o občanské průkazy,“ doplnila Lenka Dupalová.
Text: Eva Barborková