Nové nastudování Dostojevského Hráče zavede diváky do Karlových Varů
Život je v nové adaptaci Dostojevského románu Hráč zobrazen jako obžerná hra, jejíž stereotyp se může nečekaným riskem zvrtnout do triumfu. Lásku ani hru však nejde vypočítat. A každý pokus ovládnout ji nebo spoutat skončí krachem. Natož pak v českém prostředí!
„Šiktancova adaptace je poctou i vášním samotného Dostojevského. Při svých cestách Evropou je častokrát okusil. Také hlavní ženská hrdinka je ozvěnou obrazu kdysi žijící Apollinairy, která Dostojevskému zlomila srdce. A v mladém sobectví hlavního hrdiny Alexeje Ivanoviče pak ožívá autor sám,“ říká Klára Špičková, dramaturgyně inscenace. „David Šiktanc nicméně nevytvořil věrnou dramatizaci. Vztahy i charaktery jednotlivých aktérů hry vyostřil a některé výrazně proměnil. Dnešní bezohledná doba si to vyžádala. Přinejmenším se vytratila ruská aristokracie. Důraz je kladen spíš na zbohatlickou touhu se někdejším aristokratům přiblížit. I proto je příběh zasazen do Karlových Varů. Samotný vztah Rusů k nám a naopak je jedním z velkých oživení příběhu. Groteskní i existenciální výpověď pak nastaví zrcadlo hodnotám, které dobře známe,“ doplňuje.
Svůj přístup k předloze zdůvodňuje autor adaptace David Šiktanc: „Přenesení děje do současných Karlových Varů nevychází z pocitu, že by románová předloha bez této transpozice nemohla v současnosti obstát, a není tedy samoúčelné. Chtěl jsem pouze, aby téma, tak naléhavě aktuální, nebylo zaneseno dobovými - a v mnohých případech nám už nesrozumitelnými - konvencemi a vystoupilo ve své surovosti.“
David Šiktanc je zároveň režisérem inscenace, k níž scénu vytvořil Lukáš Kuchinka, kostýmy Andrijana Trpković, hudbu Filip Míšek. Titulní postavu hráče Alexeje ztvární Petr Konáš, jeho lásku Polinu Andrea Černá. V hlavních rolích se představí také Martin Stránský, Markéta Frösslová, Jakub Zindulka, Monika Švábová a Zdeněk Rohlíček.
První uvedení nové adaptace se uskuteční 15. února v 19 hodin v Komorním divadle.
Dostojevského Hráče uvedlo plzeňské divadlo pouze v roce 1957 v operní podobě.