Na Brundibárovi se sešli „děti“ z Terezína a váleční hrdinové
Foto: R. Muchka
Představení dětské opery Brundibár, která proslula jako hudební symbol holocaustu, zaplnilo v pondělí večer hlediště Velkého divadla. V Plzni bylo uvedeno podruhé, tentokrát v přítomnosti nejen „dětí“ z Terezína, Evy Liškové, Tommyho Karase, Tomana Broda a plzeňských rodáků Zuzany Růžičkové a Petra Riesela, ale také belgických a amerických veteránů. Ti všichni byli, jak se vyjádřili, komorním dílem židovského hudebního skladatele Hanse Krásy, které vzniklo na libreto Adolfa Hoffmeistera v roce 1938, zasaženi. V roce 1943 se totiž uskutečnila premiéra v koncentračním táboře Terezín. Opera se dočkala více než padesáti repríz a zúčastněným dětem přinášela alespoň trochu radosti. Pro publikum pak byla útěchou a nadějí.
„Zla se nikdy nezbavíme, ale musíme proti němu bojovat,“ uzavřela krátkou debatu po představení Zuzana Růžičková, známá cembalistka a hudební pedagožka.
Operu Brundibár nastudoval řezenský sbor Cantemus společně s Plzeňským dětským sborem a Komorním orchestrem mladých.