Madama Butterfly se vrací na plzeňská divadelní prkna
Fotografie: P. Křivánek
Tragický příběh japonské gejši, s níž se z flirtu ožení americký důstojník Pinkerton, aby ji po několika měsících opustil a později připravil o jejich dítě, se po 13 letech vrací na plzeňská divadelní prkna. Nové nastudování Pucciniho opery Madama Butterfly uvede premiérově Divadlo Josefa Kajetána Tyla v sobotu 21. ledna v Novém divadle. Inscenaci v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce bude kromě atraktivního obsazení dominovat i působivé výtvarné zpracování.
Při režírování se Martin Otava nechal ovlivnit i svými pracovními cestami do Japonska. „Celkem sečteno jsem v Japonsku strávil asi dva a půl roku života, největší zážitek jsem měl, když jsem poprvé navštívil Nagasaki a vyšel na kopec nad přístavem, kde se příběh Butterfly odehrává,“ uvedl ředitel divadla a prozradil hlavní myšlenku díla, tedy že důležité věci v životě nejsou hmatatelné.
Nově připravenou scénu přiblížil její tvůrce Pavel Kodeda. „Scéna evokuje tradiční japonskou zahradu s můstky, které se později spojí a tvoří molo, ze kterého Cio-Cio-San vyhlíží Pinkertona. Nakonec se molo otáčí o 180 stupňů a Cio-Cio-San po něm odchází kamsi do nekonečné hloubky jeviště rituálně ukončit svou cestu,“ řekl scénograf a dodal, že symbolický význam má na jevišti rozvolněná silueta sakury. „V jednotlivých dějstvích sakura odráží úděl hrdinky – od rozkvetlé krásy k odkvetlému torzu.“ Z tradiční japonské estetiky vycházejí i kostýmy výtvarnice Dany Haklové.
V titulní roli Cio-Cio-San se objeví dvě vynikající sopranistky Maria Kobielska a Christina Vasileva. Roli Pinkertona nastudoval Paolo Lardizzone, Suzuki alternují Jana Foff Tetourová a Jana Piorecká. Jako Sharpless se představí Jiří Kubík nebo Jiří Hájek, Kate Pinkertonovou ztvární Ivana Klimentová v alternaci s Andreou Frídovou, Gora Jan Ježek nebo Tomáš Kořínek a roli Bonza nastudují Jevhen Šokalo, Pavel Horáček a Dalibor Tolaš.
Giacomo Puccini se při komponování nechal inspirovat jednoaktovkou Davida Belasca, kterou zhlédl v roce 1900 v Londýně. Během tvorby studoval japonskou architekturu a náboženství, poslouchal fonogramové válečky s tradiční japonskou hudbou. Premiéra Madama Butterfly v La Scala byla překvapivě neúspěšná, a tak operu Puccini přepracoval, rozšířil na tři dějství a triumfoval. Do historie opery se pak zapsalo pozdější londýnské uvedení s Emou Destinnovou a Enricem Carusem.
Další aktuální informace najdete na webu Divadla J. K. Tyla.
Text: Eva Kriegerová