Úvod O městě Aktuality Aktuality z města Kolo ve spolupráci s veřejnou dopravou…

Kolo ve spolupráci s veřejnou dopravou urychluje cestování a šetří čas

Ilustrační foto

Motorová doprava v centrech měst neustále roste a budování nových komunikací často řeší problémy dopravních zácp jen lokálně. Jedním z řešení, na které vsadila již řada velkých měst na západ od nás, je zapojit více pěší a cyklisty. Stále častěji se tak v poslední době mluví o roli kol v městské dopravě. Vše souvisí s její hustotou. Právě pěší a cyklisté mohou použitím veřejné dopravy výrazně pomoci zprůjezdnit města a paradoxně zrychlit motorovou dopravu. K tomu je potřeba nejen vhodných komunikací pro cyklisty, ale i podmínek pro takzvanou intermodalitu s kolem, tedy pro používání kola v kombinaci s jiným dopravním prostředkem, především s veřejnou dopravou.

Odborníci uvádějí, že asi tři čtvrtiny cest ve městech nejsou delší než pět kilometrů. To je ideální vzdálenost pro kolo. Mnohde může být cyklista jedoucí z bodu A do bodu B dokonce rychlejší než auto nebo chodec využívající veřejnou dopravu. Bočními uličkami se vyhne semaforům, protáhne se myšími dírami (podchody a průjezdy v místech, kam auta nemohou) nebo si cestu zkrátí přes lávku. Kolo doveze cyklistu ode dveří ke dveřím, což lidé ocení třeba právě v předvánoční době, kdy to s hledáním parkovacího místa pro auto v centru města bývá kritické. Není tak divu, že mnozí z těch, co si časovou úsporu jízdy do práce vyzkoušeli na vlastní pedály, u kola právě proto zůstali.

Úvaha každého rozumného člověka při volbě dopravního prostředku pro dojíždění je až na výjimky stejná: dostat se do práce či do školy co nejdříve a co nejlevněji. Pro ty, kteří bydlí dále od stanice autobusu či vlaku, pak většinou padne volba na auto, protože vzdálenost od zastávky je neúměrně dlouhá. Přitom dojít například tři kilometry na zastávku pěšky znamená 35 až 45 minut, na kole to ale zvládnete za 10 až 15 minut.

Pokud se bojíte, že vám kolo na zastávce nebo na nádraží někdo ukradne, pořiďte si retro kolo. Starší repasovaná favoritka nebo skládačka na krátkou cestu k zastávce stačí a zloděje lákat nebude. V bazarech ji pořídíte už za tisíc korun. A pokud chcete jít s dobou a vyzkoušet si západní trendy, pořiďte si druhé kolo, které na vás bude čekat na výstupní zastávce vašeho vlaku, autobusu nebo tramvaje. I když tam můžete využít i bikesharingová kola, která v Plzni fungují již několik let. Řešením může být také skládací kolo, které s vámi jako zavazadlo ve složeném stavu může cestovat prostředky veřejné dopravy. Stačí si to vyzkoušet a porovnat časy jízdy od dveří ke dveřím. Možná budete překvapeni, jak kolo vaši cestu zrychlí.

Kolo jako dopravní prostředek využívá v cyklisticky vyspělých státech stále více lidí. Mnozí duševně pracující za stolem v něm vidí způsob, jak doplnit často velice omezenou dávku pravidelného pohybu. Státy, kde je dopravní cyklistika podporována přímo vládou, mají zdravější obyvatelstvo, které není tolik zatížené obezitou. Pravidelný pohyb se vyplácí nejen lidem na kole, ale i státnímu rozpočtu. Výdaje na zdravotnictví totiž nejsou tak vysoké.

Pravidelná jízda na kole do práce tak umožňuje snižovat zejména počet obézních lidí a lidí s chorobami srdce a krevního oběhu.

Další informace a fotografie k tomuto tématu najdete také na cykloportále www.plzenskonakole.cz.


 

Zveřejněno: 15. 12. 2016, Pecuch Martin

Významné akce města Plzně

Rok české hudby v Plzni
1. 1. 2024 - 31. 12. 2024
Rok české hudby v Plzni