Dny AI v Centru robotiky: Umělá inteligence do škol patří, učitele ale nenahradí
Odbornou konferenci, jejímž hlavním tématem byla otázka „Jaký vliv má umělá inteligence na vzdělávání, jak ji využít ve výuce a jakou roli přebírá učitel?“, uspořádalo pro pedagogy nejen z plzeňských škol Centrum robotiky Správy informačních technologií města Plzně. Více než padesátka učitelů si v úvodu vyslechla nejdůležitější myšlenky a poselství od pěti expertů na umělou inteligenci z Česka a Slovenska a následně se v průběhu celého dne věnovala praktickému využití AI ve vzdělávání.

Zdroj fotografií: Centrum robotiky
Akce se uskutečnila v pátek 7. listopadu 2025 v Centru robotiky, zahájili ji náměstkyně primátora města Plzně Lucie Kantorová a radní Daniel Kůs.
„Umělá inteligence už dnes neoddělitelně patří i do našich škol. Ze své zkušenosti vím, že žáci si k ní většinou nacházejí cestu rychleji než my učitelé – ale věřím, že vy, kteří jste dnes tady, patříte k těm, kdo se AI nebojí a chtějí ji poznávat. Sama učím na základní škole a vidím, jak nám může usnadnit práci – dokáže třeba vygenerovat testy i s řešením, nabídnout různé způsoby, jak vysvětlit látku tak, aby ji žáci lépe pochopili. Umělá inteligence ale nikdy nenahradí to nejdůležitější – vás, učitele. Vy jste ti, kdo vedou vzdělávací proces, kdo dokážou rozpoznat potenciál i motivaci svých žáků. A právě v tom je vaše nenahraditelná role,“ uvedla při zahájení konference náměstkyně primátora pro oblast školství a cestovního ruchu Lucie Kantorová.

„Nikdy jsem nebyl zastáncem bezmyšlenkovitého biflování. Umělá inteligence nám může pomoci v tom, že žáci nemusí mít v hlavě encyklopedii, ale dokážou si informace najít, propojit a pochopit. Sám ChatGPT o sobě říká, abychom mu nevěřili – a to je podle mě klíčové. AI by nás měla vést ke kritickému myšlení, k neustálému ověřování a zpochybňování odpovědí. Právě tím se dostaneme k nejlepším výsledkům, a to nejen ve škole, ale i v životě. Moderní technologie mají být naším pomocníkem, nikoli cílem samy o sobě. Přeji vám, aby vás dnešní setkání inspirovalo a pomohlo vám využívat digitální nástroje tak, aby sloužily vám i vašim žákům,“ řekl radní města Plzně Daniel Kůs, jenž má v gesci oblast Smart Cities a podpory podnikání.

Konference cílila především na praktické zapojení všech účastníků. Během tří kol workshopů se učitelé vžili do rolí žáků a na vlastní kůži si vyzkoušeli nástroje založené na strojovém učení a umělé inteligenci. Jedním z lektorů byl například Jan Švec, odborník ze Západočeské univerzity v Plzni, který se již 20 let zabývá vývojem a zkoumáním umělé inteligence. Ten poznamenal, že největší výhodou společnosti je adaptabilita, tedy schopnost přizpůsobit se. A tu bychom v dětech měli podporovat, stejně jako tvořivost a kreativitu.
Tuto myšlenku potvrdil i ředitel Centra robotiky Vojtěch Škarda: „Moderní technologie do životů dnešních dětí již neodmyslitelně patří. Ovlivňují to, jak přemýšlejí a jednají. Naším úkolem je ale podporovat v dětech také zvídavost a potřebu ptát se „proč“, protože jen tak mohou technologie pochopit a smysluplně v životě používat.“
Konference byla součástí celorepublikového festivalu umělé inteligence Dny AI. Program a další aktivity jsou na webu:
www.dny.ai
Text: Eva Kriegerová