Filmový festival Finále Plzeň: Česko-německé vztahy nejsou černobílé
Zdroj foto: www.facebook.com
Jedním z programů „velkého Industry čtvrtka“ se vedle workshopů a prezentací Národního filmového archivu a České televize stala diskuse nad případovou studií o vzniku dokumentárního filmu Česká vesnice – Böhmische Dörfer. O své zkušenosti s diváky, mezi kterými byla i koproducentka Jarmila Poláková ze společnosti Film & Sociologie i jeden z aktérů dokumentu František Černý, se podělili režisér Peter Zach a producentka Jana Cisar.
Ve snímku, který si na Finále Plzeň odbyl svoji premiéru, jde o česko-německé vztahy. Při festivalové diskusi nešlo ani tak o ně samotné, ale o to, jak do dokumentu vstupuje sociologie jako věda. Režisér Peter Zach, sám vystudovaný sociolog, zdůraznil, že dokument a sociologii není možné spojovat přímo. „Sociologie je o číslech, faktech, film funguje jinak. Sociologie vystupuje na pozadí snímku, ne bezprostředně,“ uvedl.
Pro nezávislou producentku Janu Cisar byla nezvyklá osobní rovina, neboť sama má české kořeny a stala se tedy jednou z protagonistek snímku. „Nebylo to jednoduché, ale osobní rovina do něj vnáší další perspektivu. Koproducenti mě navíc v tomto podpořili,“ uvedla Jana Cisar. Každá z dalších postav dokumentu pak vnesla nový pohled na česko-německé vztahy. „Protagonisté mají mnoho vrstev, svým vyprávěním dávají snímku život,“ říká Peter Zach. „Důležité pro mě bylo, aby film nebyl natočen černobíle, jak se někdy naše vztahy zobrazují,“ dodává Jana Cisar.
Zdroj: Zpravodaj festivalu Finále Plzeň